Geopolitică

Ce se schimbă odată cu intrarea în vigoare a embargoului asupra petrolului rusesc

Ce se schimbă odată cu intrarea în vigoare a embargoului asupra petrolului rusesc

Embargoul asupra petrolului rusesc convenit la 2 septembrie între UE, G7 și Australia a intrat ieri în vigoare.

Măsura prevede interzicerea importului de țiței rusesc pe mare în țările membre, cu excepția cazului în care aurul negru nu este achiziționat la un preț de maxim 60 de euro pe baril, așa-numitul „price cap” al petrolului stabilit de națiunile occidentale.

Inițiativa ar avea ca scop contracararea veniturilor Moscovei pentru a împiedica aceasta din urmă să continue să finanțeze războiul din Ucraina.

Rusia, însă, a făcut deja cunoscut că nu intenționează să respecte regula chiar dacă ar fi necesară o reducere a producției.

Purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, a declarat că măsura nu va afecta progresul și finanțarea „operațiunii militare speciale”.

Chiar înainte de intrarea în vigoare a embargoului, limitările și potențiala lipsă de eficacitate a inițiativei implementate de marile economii occidentale erau evidente, începând cu plafonarea prețului!

În prezent, prețurile petrolului rusesc pe piață sunt în jur de 65 de dolari pe baril și, prin urmare, diferența cu prețul stabilit de UE, G7 și Australia este neglijabilă!

Președintele ucrainean, Volodymyr Zelensky, s-a plâns de acest fapt, afirmând că „nu este o decizie serioasă”, întrucât „este o limită destul de bună pentru bugetul statului terorist”.

Mai mult, dacă Rusia, așa cum a declarat viceprim-ministrul rus Alexander Novak,  nu ar dori să vândă petrol la prețul stabilit unilateral de țările occidentale, ar avea în continuare diverse alternative disponibile, prin așa-numitele „triangulații” pentru a ocoli sancțiunile pentru întreaga cotă de piață asiatică, înfometată de petrol rusesc.

Este suficient să spunem că în ultimele luni India și-a crescut de 25 de ori nivelul importurilor din Moscova, la fel ca și China.

Din acest motiv, Novak a spus că „Vom vinde petrol și produsele petroliere doar acelor țări care vor lucra cu noi în condițiile pieței, chiar dacă trebuie să reducem puțin producția”.

În orice caz, există modalități de eludare a sancțiunilor!

Potrivit Wall Street Journal, de fapt, Moscova a organizat un fel de „flotă fantomă” formată din vechi tancuri capabile să dezactiveze semnalele AIS (Automatic Identification System) astfel încât să nu fie monitorizat.

În acest moment, o astfel de flotă s-ar afla în porturile rusești din Pacific și ar putea transporta aurul negru în ciuda embargoului.

O altă metodă deja folosită de alte state sancționate, cum ar fi Venezuela și Iran, este transbordarea mărfurilor pe mare de la un tanc rusesc la unul sub pavilion nerus, fără a urmări trecerea.

În luna noiembrie, în contradicție cu principala narațiune, Rusia, a fost unica dintre țările OPEC+, care intensificat producția de petrol pe fondul cererii crescute din partea țărilor europene înainte de intrarea în vigoare a embargoului și din cauza cererii crescute în rândul importatorilor asiatici!

Aceștia din urmă, de fapt, se tem de incertitudinea legată de viitoarea aprovizionare cu petrol rusesc.

Drept urmare, Moscova a produs 10,9 milioane de barili pe zi luna trecută, stimulând exporturile către China, India, Coreea de Sud și Japonia, iar importurile importate de Asia în noiembrie, conform datelor Refinitiv Research, au reprezentat un record, cu 29,1 milioane de barili pe zi, în creștere de la 25,6 milioane în octombrie și 26,6 milioane în septembrie.

Chiar și țările europene, vor continua totuși să importe petrol Ursului Roșu în mare măsură, în ciuda sancțiunilor!

De fapt, conducta Druzhba, cea mai lungă din lume care transportă petrol pe 4.000 de kilometri din Rusia către Ucraina, Ungaria, Polonia și Germania, va rămâne activă, iar țările europene vor putea continua să se aprovizioneze, inclusiv Germania.

Este interesant de observat, însă, cum se aplică embargoul rafinăriei italiene de la Priolo, administrată până acum câteva zile de compania rusă Lukoil!

Țițeiul, de fapt, a ajuns în Sicilia prin cisterne care au plecat din portul rusesc Primorsk. Este unul dintre motivele pentru care guvernul a fost nevoit să naționalizeze compania.

Din nou, așadar, sancțiunile europene asupra Moscovei riscă să pună mai multe probleme sancționatorilor decât celor sancționați: Italia, de exemplu, va trebui să găsească furnizori alternativi la țițeiul rusesc.

Sursa: lindependente.online și https://www.wsj.com/articles/russia-will-rely-on-shadow-tanker-fleet-to-keep-oil-flowing-11670036535

 

Adaugă comentariu

Trimite
Abonează-te gratuit la știrile săptămânii!

Declar că sunt de acord cu termenele de utilizare și politica de confidențialitate precum și că am citit informațiile care sunt solicitate în conformitate cu articolul 13 din GDPR (Regulamentul EU - 2016/679).