Geopolitică

Euro digital: un proiect european comun

Euro digital: un proiect european comun

Declarația președintelui BCE Christine Lagarde, la „Conferința la nivel înalt: către un cadru legislativ care să permită un euro digital pentru cetățeni și întreprinderi”!

Sunt foarte fericită să fiu aici alături de dumneavoastră prin intermediul acestui mesaj video și vă urez bun venit la această conferință la nivel înalt despre euro digital.

Având atât de mulți factori de decizie reuniți astăzi aici, arată sprijinul politic puternic pe care proiectul euro digital l-a câștigat la nivel european.

De când am început faza de investigație în urmă cu un an, am lucrat foarte strâns cu toții, Comisia Europeană, Parlamentul European și miniștrii de finanțe din zona euro.

De asemenea, ne-am implicat îndeaproape cu participanții de pe piață, inclusiv cu intermediarii, consumatorii și comercianții cu amănuntul, pentru a le auzi opiniile. Acest lucru ne-a permis să realizăm un progres constant.

Vă mulțumesc sincer pentru această cooperare puternică. Cred că arată că euro digital nu este un proiect de sine stătător, limitat la domeniul plăților. Este mai degrabă o inițiativă interpolitică și cu adevărat europeană, care are potențialul de a afecta societatea în ansamblu.

Menținerea încrederii cetățenilor în bani și servicii de plată în era digitală este un obiectiv important în sine. Dar este de o importanță și mai mare pentru economia europeană în general. La urma urmei, un sistem de plată de încredere, eficient și sigur, este baza pentru ca economiile noastre să funcționeze eficient.

Timp de multe decenii, această bază a fost oferită de un model hibrid de plăți: băncile centrale emit bani publici, în esență numerar pentru persoane fizice și conturi de rezervă pentru bănci.

Sectorul privat se bazează pe acesta pentru a furniza cea mai mare parte a banilor, în jur de 85%, sub formă de bani băncilor comerciale.

Cheia acestui model hibrid este că cetățenii pot converti banii privați în bani publici la egalitate, ceea ce asigură că toate formele de bani pot fi folosite fără discernământ pentru plăți în întreaga economie.

Transformarea perturbatoare

Dar acest model de încredere pentru plăți trece acum printr-o transformare potențial perturbatoare, condusă de trei evoluții.

În primul rând, oamenii plătesc din ce în ce mai mult digital în loc să folosească numerar. Aproape jumătate dintre consumatorii din zona euro spun că preferă să plătească cu mijloace de plată fără numerar, cum ar fi cardurile.

Vom continua să furnizăm numerar, dar dacă sunt folosiți din ce în ce mai puțin pentru plăți, banii publici și-ar putea pierde în cele din urmă rolul de ancoră monetară pentru modelul hibrid, amenințându-și funcția cheie de a asigura încrederea în plăți, cu implicații pentru economie.

Plățile sunt un bun public care este pur și simplu prea important pentru a fi lăsat pe piață.

În al doilea rând, în absența unei ancore publice, apariția de noi tipuri de active digitale ar putea adăposti instabilitate și confuzie în rândul cetățenilor cu privire la ce sunt bani și ce nu.

Să luăm, de exemplu, activele cripto, deținute sau folosite de 16% dintre americani și 10% dintre europeni în 2021. Variantele lor fără suport, precum Bitcoin sau Ether, sunt prea volatile pentru a acționa ca mijloc de plată. Și, în timp ce monedele stabile sunt concepute pentru a fi mai puțin volatile și, prin urmare, mai potrivite pentru plăți, ele sunt vulnerabile la rulări, și adesea nu sunt susținute deloc, așa cum am văzut la începutul acestui an.

Acest lucru evidențiază importanța reglementării europene privind cripto-activele (MiCA) care va proteja consumatorii împotriva unora dintre riscurile asociate cripto-activelor.

În al treilea rând, intrarea marilor tehnologii în plăți ar putea crește riscul de dominare a pieței și dependență de tehnologiile de plată străine, cu consecințe asupra autonomiei strategice a Europei. În prezent, peste două treimi din tranzacțiile europene de plată cu cardul sunt gestionate de companii cu sediul în afara Uniunii Europene.

Proiectarea banilor publici digitali

Prin proiectarea banilor publici digitali, putem trece înaintea acestor evoluții și ne putem asigura că este menținută încrederea în sistemul monetar și că inovația este alimentată.

Emiterea unui euro digital ar proteja într-adevăr încrederea oamenilor că „un euro este un euro”, permițându-le să convertească banii digitali privați ​​la egalitate în bani digitali ai băncii centrale.

Ar asigura că banii continuă să fie denominați în euro, și s-ar baza pe o infrastructură europeană, facilitând intermediarilor să extindă inovarea în domeniul plăților în întreaga zonă euro și să consolideze astfel autonomia strategică a Europei.

Munca noastră de explorare a rațiunii de bază, a potențialelor beneficii și riscuri și a principiilor de bază ale designului euro digital a făcut progrese bune. Nu este o cursă, dar, de fapt, zona euro se află într-un stadiu relativ avansat în explorarea unei monede digitale a băncii centrale (CBDC).

Dar, pentru a realiza această viziune, accentul muncii noastre se mută acum către proiectarea concretă și încorporarea monedei euro digitale într-un cadru legal solid. Acesta este un domeniu în care colegislatorii au un rol și mai important de jucat.

Aștept prin urmare cu nerăbdare propunerea legislativă pentru instituirea unui euro digital pe care Comisia Europeană o va propune în curând.

În special, colegiuitorii trebuie să definească echilibrul dintre obiectivele publice concurente în domeniile de politică pe care le-a atribuit tratatul. Îmi vin în minte două aspecte.

Confidențialitatea

Prima este confidențialitatea. În consultarea noastră publică, 43% dintre respondenți au considerat confidențialitatea drept cel mai important aspect al monedei euro digitale, cu mult înaintea altor caracteristici. Deci, este clar că, dacă dorim ca euro digital să fie atractiv, trebuie să fie proiectat într-un mod care să răspundă așteptărilor oamenilor în materie de confidențialitate.

Căutăm să asigurăm standarde înalte de confidențialitate pentru utilizatorii de euro digital. Dar anonimatul deplin, cum ar fi oferit de numerar, nu pare o opțiune viabilă în opinia mea.

Ar contraveni altor obiective de politică publică, cum ar fi asigurarea respectării normelor de combatere a spălării banilor și combaterea finanțării terorismului.

Și ar face, de asemenea, practic imposibilă limitarea utilizării monedei euro digitale ca formă de investiție, de exemplu prin limite de deținere sau remunerare pe niveluri, pentru care identitățile utilizatorilor trebuie să fie cunoscute.

Ar trebui să oferim cel puțin un nivel de confidențialitate egal cu cel al soluțiilor actuale de plată electronică.

Dar cred că ar fi de dorit să se îndepărteze de această linie de bază în anumite circumstanțe. De exemplu, explorăm împreună cu Comisia Europeană dacă euro digital ar putea reproduce unele caracteristici asemănătoare numerarului și ar permite o confidențialitate mai mare pentru plăți cu valoare scăzută, cu risc scăzut, inclusiv pentru plățile offline.

În cele din urmă, găsirea echilibrului potrivit între valoarea socială a vieții private și interesul public în prevenirea activităților ilicite este o alegere politică și trebuie să o definească colegislatorii.

Statutul de curs legal

Al doilea aspect este statutul de curs legal. Deși o obligație de acceptare trebuie să fie cântărită în raport cu principii precum libertatea contractuală și concurența, ar trebui să ținem cont de faptul că este o caracteristică constituțională a numerarului, ca bani băncii centrale, să fie mijloc de plată legal.

Și ar fi fără precedent să emitem bani băncii centrale pentru plăți cu amănuntul fără statutul de curs legal, doar pentru că circulă electronic.

Mai mult, un efect secundar pozitiv al statutului de curs legal poate fi faptul că facilitează efectele de rețea, permițând cetățenilor să aibă opțiunea de a „plăti oriunde” și să acceseze cu ușurință euro digital.

Într-adevăr, euro digital poate acționa ca o ancoră monetară doar dacă devine un mediu digital convenabil de schimb care face parte din viața de zi cu zi a europenilor. Ar trebui să fie disponibil într-o gamă largă de segmente de piață pentru a obține suficiente efecte de rețea.

Acestea ar trebui să includă plățile digitale în magazinele fizice, care este cel mai mare segment care reprezintă 40 de miliarde de tranzacții în 2019, dar și comerțul electronic și plățile peer-to-peer.

Prin urmare, ar trebui să asigurăm atât acceptarea pe scară largă a monedei euro digitale în plăți, cât și accesul larg al cetățenilor la euro digital în întreaga zonă euro.

Acestea sunt aspecte importante pe care colegislatorii trebuie să le ia în considerare în discuțiile lor.

Concluzie

Euro digital este mai mult decât o inițiativă a Eurosistemului, este un proiect european comun. Ne-ar permite să ne asigurăm că banii și plățile rămân de încredere, sigure și eficiente într-un mediu digital în schimbare rapidă. Și, făcând acest lucru, euro digital ar servi în esență obiective mai largi de politică publică, cum ar fi consolidarea autonomiei strategice și a eficienței economice a Europei.

Pentru a realiza această viziune, trebuie să ne jucăm cu toții rolul, depunând eforturi pentru cea mai bună aliniere posibilă între factorii de decizie, ținând cont de rolurile și mandatele noastre respective și căutând întotdeauna un sprijin larg din partea cetățenilor europeni.

Adoptarea la timp a unui cadru juridic pentru moneda euro digitală ar oferi tuturor părților interesate securitatea juridică necesară pentru a se pregăti pentru posibila introducere a acestuia și ar transmite un semn puternic de sprijin politic.

Sunt convins că a combina forțele noastre și a continua să lucrăm împreună pentru această viziune comună a unui euro digital este cea mai bună modalitate de a gestiona tranziția către era digitală.

Vă mulțumesc.

Sursa: https://www.ecb.europa.eu

Sursa foto: Facebook

Un alt raport din 2020: https://www.ecb.europa.eu/pub/pdf/other/Report_on_a_digital_euro~4d7268b458.en.pdf  

Adaugă comentariu

Trimite
Abonează-te gratuit la știrile săptămânii!

Declar că sunt de acord cu termenele de utilizare și politica de confidențialitate precum și că am citit informațiile care sunt solicitate în conformitate cu articolul 13 din GDPR (Regulamentul EU - 2016/679).