Economie

Italia: o sută de mii de magazine au dispărut în zece ani

Italia: o sută de mii de magazine au dispărut în zece ani

În ultimii 10 ani, aproape 100.000 de afaceri cu amănuntul și peste 15.000 de afaceri itinerante au dispărut în Italia.

O spune analiza Confcommercio asupra demografiei afacerilor din orașele italiene, potrivit căreia, în aceeași perioadă, între anii 2012 și 2022, a crescut prezența străină în Italia, atât ca număr de companii (+44 mii), cât și ca angajați (+107 mii).

Studiul, realizat pe 120 de orașe de mărime medie, identifică cea mai mare reducere a activităților comerciale în centrele istorice față de restul municipiului.

În interior sunt din ce în ce mai puține magazine de mărfuri tradiționale:

  • cărți și jucării -31,5%,
  • mobilă și feronerie -30,5%,
  • îmbrăcăminte -21,8%

în schimb sunt tot mai multe servicii și tehnologie:

  • farmacii +12,6%,
  • calculatoare și telefonie +10,8%.

Zonele în care oferta turistică nu a suferit însă nici o traumă, mai ales în zona de Sud a Italiei.

De altfel, în timp ce aproape 100.000 de magazine au dispărut, în aceeași perioadă hotelurile, barurile și restaurantele din toată țara au înregistrat o creștere de +10.275%.

De ce anume depinde această situație? În realitate, cauzele se regăsesc într-o serie de factori, adesea legați între ei.

Schimbări în preferințele și în obiceiurile de cumpărare și consum, alegerile comerciale și de locație ale distribuției mari și magazinelor specializate, dezvoltarea comerțului online, cu vânzări mergând de la 16,6 miliarde în 2015 la 48,1 miliarde în 2022, și așa mai departe.

Toate elementele care au contribuit la schimbarea ofertei comerciale a orașelor, care mai ales în centrele istorice ar putea scădea nivelurile și numărul de servicii oferite.

În acest sens, Confcommercio vorbește despre „riscul deșertificării”, fenomen care în ultimii 10 ani a făcut ca densitatea comercială să scadă de la 9 la 7,3 magazine la mia de locuitori (o scădere de aproape 20%).

„Deșertificarea comercială nu privește doar întreprinderile, ci și societatea în ansamblu, deoarece înseamnă mai puține servicii, mai puține locuințe și siguranță.

Redezvoltarea urbană trebuie accelerată cu o utilizare mai largă și mai selectivă a fondurilor europene ale PNRR și cu implicarea partenerilor sociali”, a comentat Carlo Sangalli, președintele Confcommercio.

Desigur, probabil că nu ar strica nici să revizuim impozitarea și să controlăm costul energiei. Nu sunt singurii factori care pot determina închiderea unei afaceri, să fie clar, dar este corect să includem și acest lucru în multitudinea de cauze.

Sursa: lindependente.online

Adaugă comentariu

Trimite
Abonează-te gratuit la știrile săptămânii!

Declar că sunt de acord cu termenele de utilizare și politica de confidențialitate precum și că am citit informațiile care sunt solicitate în conformitate cu articolul 13 din GDPR (Regulamentul EU - 2016/679).